Lugemist lapsevanemale

Põngerjaõpetus.“ 176 lk, Furman, B (2012)

Kõigil lastel on suuremaid või väiksemaid probleeme. Tavaliselt lähevad need mured aja jooksul iseenesest üle, kuid mõnikord jäävad nad kestma ning siis on hüva nõu kallis. Suure tuntuse saavutanud põngerjaõpetus on psühhiaater Ben Furmani ja tema kolleegide väljatöötatud lahenduskeskse lühiteraapia põhimõtetele toetuv ainulaadne laste probleemide lahendamise meetod. Käesolevas raamatus, mis on mõeldud nii laste vanematele kui ka kõigile laste kasvatuse ja ravi alal töötavatele inimestele, teeb Ben Furman arvukate näidete abil põngerjaõpetuse lihtsaks ja selgeks.

 

Minu armas marakratt.“ 148 lk Furman, B (2010)

Ben Furmani raamat pakub väga praktilise ja lihtsasti mõistetava programmi lapse probleemse käitumise muutmiseks. Spetsialistilt, õpetajalt, kasvatajalt või lapsevanemalt nõuab see üksnes kokkulepitud põhimõtete järjekindlat järgimist teatud aja jooksul. Justkui võlujõul toimuvad muutused saavad teoks nii kodus, koolis, lasteaias kui ka lastekodus.

 

Rahumeelne lapsevanem, rõõmsad lapsed. Kuidas lõpetada laste peale karjumine ja luua nendega side.
256 lk, Markham, L (2014)

Laura Markhami mõneti ebatavalisena tunduvad nõuanded aitavad vanematel paremini mõista oma emotsioone ja neid ühtlasi ka valitseda. Tänu sellele õnnestub neil seada lastele normaalsed piirid, tunda empaatiat ja väljenduda selgelt – ning tulemuseks on hästi kasvatatud lapsed. Raamatus on palju näiteid vanusegruppide kaupa alates imikueast kuni üheksanda eluaastani. Kui oled väsinud võimuvõitlusest, lapse jonnihoogudest ja sobiliku karistusviisi otsimisest, siis pole vaja kaugemalt otsida. Siit raamatust leiad väga praktilised juhendid, mille abil muuta oma kasvatusmeetodid positiivseks.

 

Nutt ja jonnihood. Kuidas aidata lapsel oma tunnetega toime tulla.“ 160 lk, Solter, A (2007)

Aletha J. Solter, kes on laste nuttu ja jonni uurinud juba kolmkümmend aastat, aitab käesoleva raamatu lugejal hoiduda eelarvamustest ja hinnangutest ning näha nutu rolli lapse arengus hoopis uuest ja ootamatust vaatenurgast. Tegemist on ilmselt ühe geniaalseima lastekasvatusraamatuga, mis eesti keeles ilmunud. Autor annab selged juhised, kuidas nutust ja jonnist mõelda, milline tähtis roll on nutul ja jonnil lapse arengus ning kuidas vanem võiks nendega hakkama saada. Lapse mõistmine, tema arenguliste vajadustega arvestamine ja oskus lapsevanemana seejuures tasakaalukalt toimida on kõige olulisem panus, mille me saame anda oma lapse emotsionaalsesse arengusse. Oluline on olla teadlik tõsiasjast, et lapsed vajavad kõige enam armastust ja tähelepanu siis, kui nad käituvad viisil, mis selleks kõige vähem põhjust annab.

 

Nututa kasvatus.“ 256 lk, Pantley, E (2014)

Nututa kasvatus” tugineb ühele tähtsale faktile: vanemad tunnevad oma lapsi kõige paremini. See raamat pöörab kasvatuse positiivseks ja elujaatavaks kogemuseks ning pakub toimivaid kasvatus tehnikaid, mida saab vastavalt lapse isiksusele mugandada. Selline lähenemine võimaldab: saavutada kasvatuses koostöö, suhtlemine ja järjepidevus, vältida jonnituure ning ennetada virisemist, kontrollida enda viha ja leida lapse halva käitumise tegelik põhjus ja lahendada probleem.

 

Minu mõistus on otsas.“ 173 lk, Filliozat, I (2013)

Teie laps keeldub hommikul pükse jalga panemast. Ta korraldab poes piinlikke stseene, ta töinab iga pisiasja pärast. Ta teeb täpselt seda, mida te hetk tagasi keelasite, ise teile silma sisse vaadates. Ta esitab teile kakskümmend korda järjest ühe ja sama küsimuse… Tõepoolest, vahel on tunne, et lapsed üritavad oma vanemaid meelega hulluks ajada.

„Minu mõistus on otsas. Ma olen proovinud kõike, aga miski ei aita!“ Raamatu autor, tuntud prantsuse lastepsühholoog ja terapeut Isabelle Filliozat näeb, et paljud vanemad kulutavad oma akud tühjaks laste igapäevaseid kriise lahendades. Raamatus tuleb ta vanematele appi, seletades, mis toimub kriiside ajal lapse ajus ja mis võib põhjustada probleemse käitumise. Igale probleemile soovitab ta lahenduse, mis ei kustutaks lihtsalt tulekahju, vaid aitaks lapsel kasvada iseseisvaks ja vastutustundlikuks täiskasvanuks.

 

Ta teeb seda meelega.“ 176 lk, Filliozat, I (2015)

Hinnatud kasvatusraamatu „Minu mõistus on otsas!“ järg annab head nõu 6–11aastaste laste vanematele.
Ta klammerdub meie külge ja järgmisel hetkel nõuab suuremat iseseisvust. Ta valab oma viha meie peale ja teeb koolis kaaslastele liiga. Me püüame tema käitumist parandada, kuid tundub, et ta ei kuulegi meid. Tõepoolest, vahel tundub, et ta teeb seda meelega! See on piiride kehtestamise ja iseseisvusele pürgimise vanus, kus laps on ühel päeval väike ja teisel suur. Usalduslik suhe sõltub nüüd igapäevastest pisiasjadest. Meil, vanematel, aga on neis olukordades palju rohkem vahendeid, kui oskasid kasutada meie vanemad!

 

Väikelapse sotsiaalsus.“ 166 lk, Järvinen, L. K (2013)

Varajane lapsepõlv on inimese elus kõige tähtsam periood. Kolme esimese eluaasta jooksul kujuneb baas kogu edaspidise elu sotsiaalsete suhete kvaliteedile.

Lasteaias käimine iseenesest lapse sotsiaalseid oskusi ei arenda ja liiga varajane sattumine ülearu suurde seltskonda võib sotsiaalsete oskuste arengut hoopis pärssida. Millised rühma kogemused võiksid aga lapsele soodsalt mõjuda? Kas mudilased peavad tõesti suutma ise enda eest seista, end kaitsta ning konfliktegi lahendada? Millised on alla kolme aastaste sotsiaalsed oskused?

 

Tugevaks armastatud lapsed.“ 215 lk, Juusola, M (2011).

Soe ja tihedasti igapäevaeluga seotud raamat sellest, kuidas vanemad saavad tugevdada oma lapse sotsiaalseid oskusi. Autor tutvustab lapse sotsiaalsete oskuste arengu etappe ja pakub vanematele kasvatuse toetamiseks uusimaid uurimisandmeid. Konkreetseid nõuandeid annab raamat eriliste laste kasvatamiseks: kuidas toetada eriti probleemset last või jääda kindlaks murdeealise kõrval; kuidas toimida siis, kui last kiusatakse või kui tema ise on kiusaja?

 

Sinu tark laps.“ 224 lk, Juul, J (2010)

Jesper Juuli raamat annab lapsevanematele võimaluse leida vastused paljudele põletavatele ja seni vastuseta küsimustele. Piiride panemine, vastutuse võtmine, otsuste tegemine, lapse enesehinnang ja eneseaustus ning teised ülimalt olulised teemad leiavad selles raamatus põhjalikku ja kaasaegset käsitlust.

Kui meie laste käitumine paneb meid tundma, et oleme lapsevanematena läbi kukkunud, siis on põhjuseks peaaegu alati see, et me pole suutnud muuta oma armastavaid tundeid armastavaks käitumiseks ja oma häid kavatsusi tõhusaks koostoimimiseks.

 

Kuidas oma lastele väärtusi õpetada.“ 216 lk, Eyre, L; Eyre, R (2014)

Miks õpetada lastele moraalseid väärtusi? Kas sellepärast, et meie vanemad püüdsid      neid meile õpetada? Kas sellepärast, et need on traditsioonilised? Võib-olla on kõik need vastused head. Kindlasti on vähemalt mõni neist õige igaühele meist. Aga on veel parem põhjus, universaalne põhjus, mis toetab ja ületab kõiki teisi põhjusi. Me peaksime õpetama lastele väärtusi sellepärast, et see on kõige tähtsam ja tõhusam asi, mida me saame nende õnne nimel teha.

 

Võit sotsiaalärevuse ja häbelikkuse üle.“ Butler, G (2011).

Võit sotsiaalärevuse ja häbelikkuse üle on käsiraamat, mille koostas tunnustatud briti kliiniline psühholoog Gillian Butler. Käesolev raamat pakub tõsielulisi näiteid ja on lihtsalt kasutatav käsiraamat sotsiaalärevuse ja häbelikkuse käes kannatavatele inimestele, nende lähedastele ja sõpradele ning neid abistavatele professionaalidele, nt psühholoogidele, arstidele, terapeutidele. Kõik meist tunnevad end mõnikord rumalana, igaüht võib vaevata piinlikkus, tunne, et ta pälvib hukkamõistu ja kriitikat, aga probleemiks kujuneb see siis, kui hakkab kõigutama inimese eneseusku ega lase teha seda, mida inimene tahaks. Kognitiiv-käitumisteraapia ravib meeleoluhäireid, muutes negatiivseid mõtlemismalle. See on tänapäeval rahvusvaheliselt tunnustatud meetod, mis aitab ületada pikaajalisi häireid, nagu paanikahood, depressioon, ärevus, hasartmängusõltuvus ja mõningad söömishäired.

 

Võit depressiooni üle.“ 472 lk, Gilbert, P (2011).

„Võit depressiooni üle“ on eneseabiraamat, tulvil samm-sammult edenevaid nõuandeid, juhtumikirjeldusi ja praktilisi ideid kontrolli saavutamiseks depressiooni ja meeleolulanguse üle. Asendamatu teejuht depressiooni all kannatavatele inimestele, samuti nende sõpradele ja pereliikmetele. Paljude depressiooni vormide ja tekkepõhjuste selgitused, uusimad leiud stressiga seotud depressiooni kohta. Sisaldab terviklikku eneseabiprogrammi ja iseseisvat tööd hõlbustavaid töölehti ning põhineb kliiniliselt tõestatud kognitiivteraapilistel tehnikatel.

 

Võit madala enesehinnangu üle.“ Fennell, M (2011).

Selle käsiraamatu koostas Oxfordi haigla kliinilise psühholoogia osakonna doktor Melanie Fennell. Raamat aitab lugejal mõista oma seisundit ja uute teadmiste abil murda välja negatiivse enesenägemise nõiaringist, õppida eneseväärtustamise kunsti ning muuta oma elu paremaks.

 

Võit suhteprobleemide üle.“ 282 lk, Crowe, M (2007)

Igapäevaprobleemid nagu rahapuudus, seksuaalsed ja tundetasandi probleemid, truuduse küsimus või kordus-abieludes tekkivad komplikatsioonid, võivad põhjustada paarisuhtes ja pereelus ületamatuid probleeme. Uues käsiraamatus kasutab rahvusvaheliselt tunnustatud paari-terapeut dr Michael Crowe tõestatult tulemuslikku kognitiiv-käitumuslikku teraapiat koos pereteraapiast pärit süsteemsete lähenemisviisidega, pakkudes tõhusaid eneseabimeetodeid lähisuhetes ilmnevatest raskustest ülesaamiseks. Raamat aitab mõista, miks konfliktid tekivad, kuidas neid leevendada ja mil moel pidada partneriga läbirääkimisi õnnestavama ja positiivsema tulemuseni jõudmiseks.

 

Võit viha ja ärrituvuse üle.“ 232 lk, Davies, W (2009)

„Võit viha ja ärrituvuse üle” on käsiraamat neile, kes leiavad, et rikuvad oma pideva ärritumise või pahameelehoogudega nii enda kui ka neid ümbritsevate inimeste elu. Kui leiate end sageli ütlemas ja tegemas asju, millest teate kohe, et need on ebamõistlikud, või mis paistavad algul asjakohased, aga mida te hiljem kahetsete, siis on see raamat teile. See aitab mõista, miks taolist käitumist esineb ja mida teha, et seda vältida. Raamatus kasutatakse positiivset lähenemist, mille pikaajaline eesmärk on püsiv „hea tuju”, ja vaadatakse, kuidas edukalt lahendada olukordi, mis mõjuvad koormavalt ka kõige parema iseloomuga inimestele.

 

Võit lapsepõlvetraumade üle.“ 238 lk, Kennerley, H (2010)

Kuigi traumaatiline lapsepõlv võib põhjustada sulle täiskasvanueas probleeme, on lootust mõningaid asju muuta ning elu teistsuguseks teha.Me teame, et lapsepõlvetraumadest on võimalik täielikult taastuda – seda tõestavad nii uuringud kui ka trauma edukalt seljatanud inimeste meenutused oma paranemisest.

Käesolev raamat
– annab ülevaate probleemidest, mille juured on tõenäoliselt lapsepõlves
– uurib, kuidas on võimalik luua terveid ja täisväärtuslikke suhteid täiskasvanuna
– loob samm-sammulise kognitiiv-käitumisteraapial põhineva eneseabiprogrammi.